(intervju) Sonja Gole: Verjamem, da bo potencialni novi lastnik dogovor tudi spoštoval

Čas branja: 3 min
21.06.2017  09:55  Dopolnjeno: 21.06.2017 10:13
Domači lastniki bolj skrbijo za pripadnost podjetju, za urejene delovne razmere in zadovoljstvo zaposlenih, tudi več vlagajo v okolje, meni Sonja Gole, ki Adrio Mobil, letošnjega zmagovalca slovenskega izvoza, vodi že 22 let.
(intervju) Sonja Gole: Verjamem, da bo potencialni novi lastnik dogovor tudi spoštoval
Foto: Jure Makovec

Več iz teme:  
Obveščaj me o novih člankih:  
Adria dodaj
Mobil dodaj
ACH dodaj
Protej dodaj
Trigano dodaj

V Adria Mobilu so lani prodajo povečali za dobrih 23 odstotkov, zaposlili 245 novih sodelavcev, v razvoj investirali sedem milijonov evrov in povečali tržni delež na evropskem trgu vozil za prosti čas s 6,4 na 6,5 odstotka. S takšnimi rezultati so prepričali komisijo portala izvozniki.si in postali letošnji zmagovalec slovenskega izvoza (več o nagradi v članku Naj izvoznik: Adria Mobil tekmecem jemlje tržni delež v Evropi).

Adrii Mobilu je uspelo rasti in se razvijati kljub negotovosti zaradi finančnih težav lastnika, holdinga ACH oziroma družbe Protej, in kljub različnim scenarijem glede privatizacije. Adria Mobil bo predvidoma do konca leta postala del francoske skupine Trigano, skupaj pa se bodo uvrstili med največje proizvajalce izdelkov za prosti čas v Evropi in tudi svetu. Kako je Adrii uspelo povečevati izvoz in kaj prinašajo lastniške spremembe, je v intervjuju z Natašo Koražija razkrila Sonja Gole, ki vodi Adrio Mobil že 22 let. V nadaljevanju povzemamo del intervjuja.

Zakaj se vam zdi pomembno, da bi Adria Mobil ostala slovenska?

Skrbno gospodarjenje in vodenje družbe je dokazljivo z rezultati in samo po sebi nima neposredne povezave z domačim ali tujim lastništvom. Menim pa, da domači lastniki bolj skrbijo za pripadnost podjetju, za urejene delovne razmere in zadovoljstvo zaposlenih, tudi več vlagajo v okolje. Če ustvarijo več dobička, to pomeni tudi več plačanih davkov, kar je dobro tudi za državo. Pri tujem lastništvu prevladuje skrb za maksimiranje vrednosti za lastnike.

Tu mislite na maksimiranje vrednosti v primeru prodaje podjetja?

Praviloma tuji lastniki – po mojem vedenju – dobiček prenesejo v tujino prek različnih vzvodov. Manjši dobiček pomeni na eni strani manjše davčne obveznosti za podjetje, a tudi manj prihodkov za državo.

Ali mislite, da bodo z novim lastnikom plače v Adrii Mobilu nižje?

Ko smo se dogovorili, da Trigano dobi ekskluzivno pravico za pogajanja o nakupu podjetja Protej, smo se dogovorili tudi za spoštovanje finančnih in nefinančnih meril pri nakupu, ki vključujejo tudi ohranjanje delovnih mest in ohranjanje višine plač. Verjamem, da bo potencialni novi lastnik to tudi spoštoval.

Videti je, kot da je bil vaš favorit za prevzem švedski proizvajalec prikolic Kabe.

Švedski Kabe je dolgoletni poslovni partner Adrie Mobila in skandinavski trgi so med najpomembnejšimi Adrijinimi trgi. Logična posledica je bila, da je bil ob začetku postopka prodaje Adrie Mobila tako velik kupec zainteresiran za nakup, vendar se je zadeva končala z uveljavitvijo predkupne pravice družbenikov. Predvsem pa se v sklepni fazi ni prodajala zgolj Adria Mobil, temveč krovna družba Protej, s tem, da Adria Mobil ostaja glavna prevzemna tarča.

Jasno je, da gre za veliko različnih interesov. Kako vam jih uspe usklajevati?

Ukvarjanje s prodajo je vedno zahtevna in kompleksna naloga. V Adrii Mobilu smo lani veliko energije vložili v izvedbo skrbnega pregleda (vendor due dilligance), s tem se je ukvarjala široka ekipa sodelavcev, ki je skrbela za ta projekt.

Že z vodenjem Adrie imate precej dela, vendar je to videti preprosto v primerjavi z raznolikostjo interesov v Proteju.

Res je, da imamo različne interese. Enim je primarni cilj razvoj podjetja, drugim interes maksimiranja vrednosti naložbe. Ena in druga pričakovanja so legitimna, treba pa se je veliko pogovarjati in iskati optimalne rešitve, ki bodo omogočale vsem interesnim skupinam in podjetjem v skupini uresničitev ciljev, kar je zahtevno in na trenutke garaško delo.

Pravite, da bi kupili Adrio sami, če bi jo lahko. Kako drugače bi jo samo razvijali?

Ne gre za drugačno vizijo razvoja, gre za čustven odziv. Dejstvo je, da smo Adrio Mobil od prvega trenutka razvijali s srcem, ponosom, pripadnostjo, s korektnim odnosom do vseh, ki so videli možnost skupne vizije dolgoročnega razvoja. Tega je v Sloveniji in svetu vse manj in odgovor zato ne more biti drugačen.

Adria Mobil proizvaja avtodome, prikolice in počitniške hišice, hkrati pa imamo lastni kamp Kozarica na Hrvaškem v Pakoštanih. Obenem tržimo zmogljivosti naših mobilnih hišic na različnih lokacijah na Jadranu. Imamo idejo širitve lastnih kampov in širitve v glamping turizem, tako v Sloveniji in širše v regiji. Iščemo tudi nove priložnosti zunaj Evrope. Pomemben odprt projekt imamo tudi na Kitajskem, kjer se bo trg v prihodnje gotovo razvijal, pa tudi drugod po svetu se pojavljajo priložnosti za rast.

Se vam splača voziti izdelke na Kitajsko? Razmišljate o lokalni proizvodnji?

Na Kitajskem smo poiskali strateškega partnerja, to je avtomobilski proizvajalec Brilliance Auto Group, s katerim imamo sklenjeno distribucijsko pogodbo. Brilliance se med drugim ukvarja tudi s posebnimi izvedbami vozil za počitnice in drugimi vrstami vozil. Za zdaj proizvajamo avtodome in prikolice v Sloveniji, za optimizacijo prevoznih stroškov pa smo našli ustrezno rešitev s kontejnerskim prevozom. Hkrati imamo sklenjen tudi dogovor o prenosu tehnologije in začetku proizvodnje na Kitajskem. To je dolg in zahteven proces, ne samo zaradi zahtevnosti proizvodnje in tehnologije, temveč tudi zaradi kitajske zakonodaje. Regulativa je namreč toga, moramo se prilagoditi vsem pravilom glede homologacije in uvoza, hkrati pa se ta pravila hitro spreminjajo. Denimo še pred kratkim je veljalo pravilo prodaje vozil s standardom euro 4 do konca leta 2018, vendar bodo že julija letos prešli na euro 5. Z vidika vpliva na okolje je to dobrodošlo, z vidika realizacije uvoza pa gre za veliko spremembo.

Objavljen je le del intervjuja. Celoten pogovor, v katerem je Sonja Gole povedala več o kitajskem, nemškem in francoskem trgu, trendih na področju avtodomov in mobilnih hišic pa tudi kadrih in plačah v podjetju, preberite na portalu izvozniki.finance.si.


Več iz teme: